Saturday 25 August 2018

PENYALAHGUNAAN KUASA VS INTEGRITI

WAKTU MENUNGGU TERLALU LAMA?? BERIKUT ADALAH CONTOH PENYALAHGUNAAN KUASA YANG BERLAKU DI PREMIS-PREMIS KESIHATAN KERAJAAN.
Penyalahgunaan kuasa sebenarnya sering berlaku di premis-premis kesihatan tidak kira di jabatan kesihatan, klinik-klinik kesihatan, klinik-klinik pakar, dan sebagainya. Penyalahgunaan kuasa ini biasanya melibatkan golongan-golongan tertentu yang mempunyai kuasa atau pengaruh yang tidak perlu saya mention disini kerana saya rasa korang semua boleh agak orang yang macam  mana kan?

Betul!! 

Macam mana salahguna kuasa ni berlaku? Berikut adalah contoh-contoh berlakunya penyalahgunaan kuasa yang sering berlaku BERDASARKAN PEMERHATIAN & PENGALAMAN SAYA :

  1. "Saya staff sini, nanti bagi nombor awal ye...Saya nak tarikh appointment esok boleh tak? Kita staff tak kan tak boleh tengok cepat kottt..." Hello!!! aku pergi tempat kau, ada kau nak bagi nombor cepat tak? Kau pandang aku pun tak kan.... 
  2. Pegawai atasan menggunakan saluran lain atas tiket mereka pegawai atasan,meminta ahli keluarga atau kerabat mereka mendapat appointment yang cepat dan segera!! Layanan mesti FIRST CLASS... Gagal ikut arahan, boleh kena tukar unit!! No komen... Kau ingat kau pegawai atasan, kau boleh buat hospital ni macam kau punya hospital?? 
  3. Menggunakan nama individu-individu tertentu yang berpengaruh supaya dapat diberi layanan KHAS. Contohnya, "saya ni jiran pengarah hospital ni tau!" , "Saya ni tukang kebun menteri tau!" Oooo tukang kebun pun berlagak macam ni ye?Untuk orang macam ni, kalau aku jumpa, hello kau ingat aku kesah ke kau ni sapa?? Kau ingat aku  nak bagi nombor awal ke??? 
  4. "Saya ni peguam tau, saya ada kes kejap lagi, boleh bagi saya nombor awal?" Kau dah tau kau ada kes, kenapa tak arrange awal-awal? Kau harap orang faham kau, tapi kau ada nak faham pesakit lain yang lebih teruk keadaannya? I'll sue you!!
  5. "Saya nak jumpa Dr. XXX, saya dah call dia, dia suruh bagi appointment awal."       "Saya kawan Dr. XXX , saya nk jumpa dia sekarang." Untung ada kawan-kawan doktor ni, boleh jadi doktor peribadi.
  6. "Awak ni nurse je, saya punya gred lagi tinggi dari awak, tau tak?? Saya ada meeting kejap lagi ni kalau boleh bagi saya nak jumpa doktor cepat ye" I don't care who you are!! Sila tinggalkan pangkat anda di luar hospital boleh??

Sebenarnya, tugas kami di bidang kesihatan ni adalah beri perkhidmatan yang sama rata kepada semua pelanggan kami. Tidak kira lah apa jawatan korang sekalipun, keutamaan diberikan kepada pesakit yang lebih memerlukan. 

Disebabkan mereka-mereka inilah, masa menunggu pesakit menjadi lama. Banyak pesakit yang lebih memerlukan terutamanya mereka yang uzur,bayi @ kanak-kanak dan warga emas yang terpaksa menunggu lama kerana kami terpaksa melayan karenah-karena mereka ini. 

Di klinik-klinik, sistem nombor giliran diberikan mengikut waktu temujanji yang telah ditetapkan. Di Jabatan kecemasan pula, keadaan pesakit disaring terlebih dahulu mengikut keadaan pesakit atau keterukan pesakit sebelum dilabelkan di zon-zon tertentu seperti zon merah, zon kuning dan zon hijau. Ape yang menjadi masalah disini adalah apabila mereka ini tidak mahu mengikut sistem yang kita tetapkan dan mencari jalan supaya tidak perlu mengikut sistem ini.

Kenapa Keadaan Ini Berlaku?

  • TAK MAHU MENUNGGU LAMA
  • PENTINGKAN DIRI SENDIRI
  • SAYA ADA KABEL, SAYA KENA GUNA KABEL
  • TAKPE, AKU STAFF AKU BOLEH ADJUST.
Ape Kesan Dari Penyalahgunaan Kuasa Ini?

  • Masa menunggu lama.
  • Pesakit yang lebih kritikal atau lebih memerlukan terpaksa menunggu lama.
  • Menimbulkan kemarahan pesakit lain yang menunggu lebih lama.
  • Integriti staff tercabar.

DIMANAKAH NILAI INTEGRITI ANDA??

Sebagai penjawat awam, integriti anda dalam melakukan tugas amat dituntut. Bila keadaan ini berlaku, disinilah nilai integriti anda akan diuji. Nak melayan karenah mereka dan mengikut kehendak orang-orang ini atau berpegang pada S.O.P kerja anda?

Bagi mereka yang sering menyalahgunakan kuasa dan pangkat anda, adakah anda seorang yang berintegriti? Jika ya, mengapa masih lagi mahu menyalahgunakan kuasa dan jawatan yang diberikan? Ada beza private clinic dan government clinic sebenarnya tau! 

Nasihat saya, kita sebagai manusia yang penuh dengan sifat-sifat murni seharusnya tidak bersikap mementingkan diri sendiri. Lihatlah keadaan disekeliling anda, lebih ramai pesakit yang memerlukan rawatan yang segera berbanding anda.

Anda ada jawatan yang tinggi, pernahkah anda memandang dibawah? Jika anda pernah memandang dibawah, pernahkan anda turun merasa keadaan dibawah ini? Jangan hanya memandang dari atas, sesekali turun lah kat bawah ni, rasa pengalaman bila diambil kesempatan oleh orang-orang atas yang mempunyai kepentingan dan pengaruh tertentu. 

Salam Kasih Sayang.


-Dressar Kaunter-

No comments:

Post a Comment