Thursday 2 August 2018

MELAYU TAKNAK TOLONG MELAYU!

Alkisahnya di sebuah klinik datang seorang lelaki Melayu 60-an menerjah bilik prosedur dengan niat ingin memotong nombor giliran untuk mengambil darah ibunya.

Namun hajatnya tidak kesampaian kerana staff Melayu tersebut menolak permintaannya memandangkan ibu kepada lelaki Melayu tersebut dikatakan stable,alert,concious. Jadi tidak ada sebab kenapa staff Melayu tersebut harus memberi keutamaan kepada beliau memandangkan di klinik tersebut masih ramai pesakit yang berpuasa menunggu untuk darah mereka diambil dengan penuh sabar.

Lalu staff Melayu itu dicaci dan dimaki dek kerana tidak mahu membantu sesama Melayu. Dia hanya menjalankan tugas dan mengikut peraturan. Namun dia hanya mampu berdiam diri menahan marah dan kecewa.

Kejadian begini sudah kerap kali berlaku di klinik-klinik kesihatan dan jabatan kecemasan. Ia ibarat santapan harian buat kami. Dicaci,diherdik dan dimaki oleh pesakit dan waris pesakit.

Namun hal sebegini tidak menjadi penghalang untuk kami menjalankan tugas kami untuk merawat dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pesakit kami tanpa mengira AGAMA,BANGSA atau WARNA KULIT.

Kepada mereka diluar sana, berpada-padalah. Adakah anda suka dicaci dan diherdik sebegitu? Kami juga manusia seperti anda yang mempunyai hati dan perasaan. Kami tak meminta untuk dihargai setiap masa tapi cukuplah anda faham dan hormati pesakit lain yang sabar menunggu giliran mereka.

Bukan apa takut pula nanti orang yang anda caci dan maki itu yang akan menyelamatkan nyawa ada kelak. Dunia ni penuh dengan kejutan, siapa tahu esok lusa hari anda pula kan? Jangan menyesal dikemudian hari.

Pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan khas oleh The Dressar & Co.

Sumber : FB The Dressar & Co.
Sekadar Gambar Hiasan

No comments:

Post a Comment