Monday 17 December 2018

-REVIEW FILEM AQUAMAN : PERSAMAAN DENGAN FILEM/DRAMA MELAYU-

Akhirnya malam tadi aku tengok jugak Filem Aquaman selepas beberapa hari ni aku tengok review yang positif dari kawan-kawan kat FB ni.

Aku rasa excited la bila ada kawan-kawan yang kata dia bagi 5 Bintang untuk filem dari luar negara ni. Ada yang kata juga sanggup tahan nak ke toilet sebab tak nak terlepas scene-scene yang menarik dalam filem ni. Wow! hebat sangat ke cerita ni?

So, bila aku tengok cerita ni, mula-mula memang best lah tengok sejarah macam mana ibu dan bapa Aquaman ni berjumpa. Memang sedih part mak Aquaman terpaksa tinggalkan mereka berdua. Paling aku suka masa Aquaman ikut rombongan sekolah tengok aquarium dalam laut, semua ikan berpihak kepada Aquaman bila dia kena buli dengan rakan sekolah.

Seterusnya, aku terus lost, aku dapati tak banyak beza filem luar negara yang popular ni dengan drama-drama tempatan. Apa persamaan cerita Aquaman ni dengan drama-drama tempatan? Macam ni ceritanya....

1. KAHWIN PAKSA

Ratu Atlantis, iaitu Mak kepada Aquaman pun lari dari kerajaan Atlantis sebab kena taknak kawin dengan pilihan family.

Mera, tunang kepada Raja Orm turut dipaksa kahwin dengan Raja Orm, adik tiri Aquaman. Sebab tak suka kepada Raja Orm, dia pun lari ikut Aquaman.

So, apa beza dengan Filem/drama Melayu? Bezanya CGI.

2. PEREBUTAN KUASA

Secara keseluruhannya, filem ini berkisahkan perebutan kuasa (takhta) antara dua beradik. Atau lebih senang lagi, rebut harta pusaka. Sama macam cerita melayu di Malaysia. Boring kan? Tapi yang membezakan filem ni dengan filem melatu adalah CGI dan aksi yang menarik. Jalan cerita sama macam cerita melayu yang membosankan.

3. CINTA ANTARA DUA DARJAT

Kisah ni adalah antara Bapa Aquaman,  seorang Penjaga Rumah Api dengan seorang Ratu Atlantis (Mak Aquaman). Cinta antara mereka berdua sangat menyayat hati dan mengharukan. Kesetiaan antara mereka berdua sama macam cerita melayu. Cuma bezanya orang putih ni tak macam orang melayu yang boleh kawin lebih....hihihi

4. SALAHGUNA KUASA

Biasalah, bila ada orang yang berkuasa, pasti ada yang salah guna kuasa macam Raja Orm. Sama je macam cerita korporat melayu. Dalam sesebuah syarikat besar-besar, bila orang yang tak sepatutnya berkuasa, mesti dia akan salahguna kuasa atau pecah amanah. Sebijik macam cerita melayu...

5. Korang cuba la kaitkan sendiri kalau korang sependapat dengan aku...

Bagi aku, cerita ni ok lah sebab CGI dia memang power. Pelakon yang berbadan sado, ratu yang cantik, watak antagonis yang menjadi.

So, keseluruhannya, aku bagi 2 Bintang je...

 Sorry kalau tak sependapat dengan korang tau!

-Sharizal Suhaimi-


No comments:

Post a Comment